Yleinen

Kevätkatsaus

24.02.2014, lucylla Galleria

Nyt on treenausta takana 4kk ja tie ei ole ollut helppo. Tässä on käyty läpi niin psyykkisiä, kuin fyysisiäkin ongelmia.
Tammikuun alussa törmäsin pieniin itsetunto ja aika-ongelmiin. En ollu tajunnut kuinka paljon kehonmuokkauskin vaatii aikaa. Treenaus ei itessään riitä. Aikaa kuluu myös ruokien suunnitteluun ja tekoon. Uus elämänmuutos vaati veronsa vasta parin kuukauden urheilun jälkeen. Tähän aikaan tajusin sen, että olen stressaantunut kotiäiti, kuin myös stressaantunut kehonmuokkaaja. Stressihän ei tietenkään helpota muutoksien tekemisessä, vaan keho periaatteessa sulkee itsensä = latenssi tulee. Muutoksia ei siis tapahtunut hetkeen.
Kipeänäkin olin helmikuun aikana. Menetin ääneni 1,5vk ajaksi ja sairastin pahaa yskää. Treenitaukoa tuli pidettyä koko äänettömyyden ajan. Kun tervehdyin tästä ilkeästä flunssasta, niin nivelet kipeyty. Ranteessa jännetupintulehdus (mitä ilmeisemmin), väärästä tekniikasta johtuva olkapääkipu ja polvikipu. Nää nivelvammat ei kuitenkaan estäny treenaamista vaan paketoin ranteen ja painuin salille asenteella. Kyllähän alakeho toimii vaikka ranne ei. Viime viikko selviteltiin tekniikkaa, että nivelvammoilta vältyttäis jatkossa. Ranteen jännetupintulhedus taas paranee ”itsestään”. Buranakuuri on auttanut. Silti harjottelun jälkeen ranne on kipeä, mutta ei haitta menoa. Kyllähän löysillä nivellillä treenaa, mutta kyllä sitä tekniikkaa on hiottavakin. Keho on kuitenkin parantunut ihan hirveästi tän hurjastelun myötä.
Päätin alkaa TAAS tuijottamaan ruokavalioon. Vaihdoin takaisin omaan proteiinipitoseen ruokavalioon, hiilarit syön treenipäivinä. En ihan orja tässäkään ruokavaliossa ole, mutta viikot mennään näin ja viikonloppusin voi VÄHÄN hölläillä ruokailun suhteen. Täähän on kuin onkin ollut toimiva. Kuukaudessa on taas tullut muutoksia mittoihin ja kehon koostumukseen.

Tässä pikkasen mittoja:
Paino on pudonnut 7kg 4kk aikana
Aika                                                 1kk                    4kk
Rînnanympärys                         -2cm                  -7,5cm
Vyötärönympärys                      -1cm                   -5cm
Ylälantio                                      -1cm                   -6,5cm
Alalantio                                      -3cm                  -10,5cm
hauis                                             -2cm
reidet                                            -2cm

Viimeisen kuukauden aikana olen ottanu mittoihin mukaan hauiksen ja reiden ympäryksen. Kummastakin ympäryksestä on lähtenyt 2cm kuukaudessa. Mun mielestä tää on aika hienosti. Myöskin olen keskittynyt itseni rasvailuun ja kehon kuorintaan, että saisin raskausarpista ihoa pikkasen kiinteämmän näköiseksi. Haastavinta nimittäin tässä projektissa on tän ylimääräsen ihon kiinteytyspuoli ja vatsanalue, allit + sisäreidet.

Vaikka keskikehossa ei näy sikspäkkiä, niin korsetin alue on vahvistunut aivan älyttömästi. Pystypunnerruksetkin on nykyään iisimpää isommilla painoilla (eilen Grittasin 23kilolla). Jotta tekniikka ei hajoa pahasti ja keho ei heilu, on keskityttävä keskikehon lihaksistoon. Korsetti tiukkana! Tätä joudun muistuttelemaan itselleni kokoajan.

Vaikka lantion ympäriltä on lähtenyt projektin aikana 10,5cm, niin on ihana huomata, että omistan takaliston. Ei enää tietokoneella istuttu lättäpylly, vaan naisellisia muotoja saanut pikkasen uhkeampi perä. Leveillä kyykyillä jatketaan ja glutet vaihtuu tällä viikolla askelkyykkyyn. Kävin lauantaina koittamassa uusia treenejä. Mun pakarat huutaa askelkyykyn kokeilusta smithissä hoosiannaa. Suosittelen pakarittomille!

Oon kovin innostunut penkkipunnerruksesta. Lauantaina sain nostettua 50kg nippanappa penkistä adren voimalla. Tuntu, että verisuoni katkeaa päästä, kun keskitin viimisetkin rintalihasvoimat siihen tankoon. Projektissa ois saada kesään mennessä 65kg penkistä tai jopa oma paino joka on pikkasen enemmän kuin tuo 65… Tähän mennessä oon vaan tehny sarjoja 30kg tangolla. Jalkaprässissäkin sain 220kg ylös ja katellaan jos painot siinäkin suurenis kesään mennessä 250kiloon.

Eilen kävin testailemassa uutta Grit Strenghtiä ja Plyoa, kun salikaveri opiskelee itelleen lisenssejä. Saatiin vähän niinkuin yksityistunti.
1h 18minuuttia voimannoston tekniikkaa, 800 kulutettua kaloria, intervallia, voimaa, tempoa, kuolemaa, maitohappoa, sykettä ja yhden käden punnerruksia steppilaudalla käsien vaihdolla ponnistaen. Vaikka ite väänsin nää punnerrukset polvet maassa, niin oon aika ylpeä omasta suorituksesta. En ikinä ois uskonu, että pystyn 30sekunnin aikana tekemään useamman toiston punnertaen ja vielä ponnistaen ilmaan käden vaihdolla yhdellä kädellä. Hienostihan toi yläkeho on saanut voimaa. Väänsin vielä tämän voimaosion 23kilon levytangolla. Nyt keho on kipeenä ja tänään on pakko pitää välipäivä ennen huomista Grittiä. Kunto on kasvanu ihan huimasti ja kohta olen sulava kuin gaselli ja nopea, kuin pantteri? Noh, ehkä vielä pikkasen matkaa siihen.
Voih, kuinka monta kertaa mun teki miel eilen potkia treenikengät jalasta ja repiä sykemittari irti, kun tein pieniä kuolemia 20s tauoilla. Se treenipiru vaan tahto jatkaa vaikka kuinka hapotti. Tiesin etten saa tuloksia, jos nyt heitän pyyhkeen kehään ja lähen ulos kiukuttelemaan kuinka en jaksa. Kuitenkin mä nautin niistä tilanteista kun reidet huutaa maitohappoa, sydän tuntuu kurkussa, hiki virtaa, syke on miljoonassa ja keho huutaa leipää. Luovuttaminen ei kuulu periaatteisiin, vaan kivun kanssa jatketaan. Levätä kerkee treenin jälkeenkin.
Huh huh! Syke nousee jo siitä, kun mietin eilistä ja kirjotan aiheesta 😀

Tässä myöskin uusia päivitettyjä kuvia tältä vuodelta ja kehon tän hetkisestä tilanteesta. (kuvia klikkaamalla niistä tulee isompia)

Meteorologinen kevät on alkanut, toivotaan aurinkoisempia ja iloisempia päiviä meille kaikille! Treeni-intoa treenareille. Kesä tulee kovaa vauhtia.
Palaan blogiini, kun keksin taas jotain uutta ja kivaa kerrottavaa =)

Photos by: Niko Suni ja Tuukka Salmi


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *