Yleinen

Kun keho reagoi stressiin

31.08.2017, lucylla

Siitä onkin kaksi vuotta, kun viimeksi kirjoitin blogia. Blogi jäi, kun kiinnostus asioiden jakamiseen väheni. Kaikenlisäksi olen kärsinyt post traumaattisesta stressistä nyt jo 2,5 vuotta eikä loppua tunnu näkyvän.

Työkseni toimin Kokemusasiantuntijana kiusaamis -ja mielenterveysasioissa. Työni on vienyt paljon aikaa ja toki yksi stressin syy olen minä ja minun kiltin tytön-syndrooma. Olen se joka uhrautuu muiden puolesta, ei osaa sanoa ”Ei!” ja toimii vaikka pää kainalossa, se joka ei anna itselleen lupaa navan kaiveluun, tekosyihin ja tekee tuottaakseen.
Olen luennoinut 2,5v aikana mielenterveysongelmista selviytymisestä, sekä itsensä voittamisesta. Tiedän siitä paljon, olen oman elämäni ja oman pääni asiantuntija. Se mikä toimii minulla ei toimi välttämättä sinulla, mutta sen tiedän, että meidän jokaisen suurin vihollinen on meidän omat aivot. Kyllä. Sinun omat aivot! Päätät tehdä jotain, mutta aivot päättää muuta. Keksii sun tekosyyt, haukkuu sua, vähättelee sua ja ennen kaikkea estää useinkin sinua tekemästä asioita joita haluaisit tehdä. Nämä asiat johtuu siitä miten ja missä ympyröissä olet lapsuutesi viettänyt. Miten sinun vanhemmat on sinua kannustaneet tai oletko kokenut jopa henkistä ja fyysistä väkivältaa. Mitä enemmän ihmistä on alistettu, sen enemmän ihminen alistaa itse itseään ja aivot huutaa niitä lauseita millä muut sinua aikoinaan alisti…

Olen treenannut enemmän ja vähemmän aktiivisesti kohta neljän vuoden ajan. Minulla on kokemusta ja tietoa erilaisista ruokavalioista, liikuntamuodoista, rasvasolujen käyttäytymisestä kehossa jne.
Nyt haluankin keskustella teidän kanssa puusuksesta!
En oikeasti. Vaan siitä miten stressi vaikuttaa kehoon.

Ihmisen kehossa on hormoni nimeltä kortisoli. Tätä kortisolia (myrkkyä) vapautuu kehossa, kun stressi on liiallinen. Jopa raskaudenajan stressistä varoitellaan nykyään, sillä äiti joka on kärsinyt stressistä lapsen ollessa kohdussa altistaa lapsensa stressaantumaan helpommin syntymän jälkeen. Tämä siis suomenkielellä, eikä millään lääketieteellisillä faktoilla jota useat besserwisserit toivoisi blogissani varmasti olevan.
(uskon, että osaatte Googlettaa ja lukea tieteellisiä artikkeleita boksin ulkopuolelta kriittisesti. Tieteellisten tutkimustenkin tulokset riippuu siitä miten kysymykset on aseteltu, kuka maksaa tutkimuksen ja kenelle tutkimus on kohdistettu)
Korkeat kortisolimäärät mm. estää laihtumasta ja lisää riskiä atopiaan yms.

http://www.terve.fi/aiheet/stressihormoni



Kun stressi lisääntyy ihminen yrittää päästä jostain kohtia elämässään sieltä helpoimman kautta. Minulle se on ruoka. ROSKARUOKA! Tuo joka kadun kulmalta saatava ei niin ravinnerikas, mutta niin pirun hyvä ateria. Jatkuva huonon ruuan syöminen lisää väsymyksen tunnetta ja tätä kautta olemme nopeasti oravanpyörässä josta on vaikea päästä pois tai josta ulos katsominenkin on haastavaa. Olemme väsyneitä, syömme huonosti, juomme alkoholia, olemme entistä väsyneempiä, ei jaksa treenata, väsyttää edelleen ja sillee.
Vaikka kuvittelemme, että ravinto ei vaikuta meihin ja voimme syödä kaikkea, niin emme ole teinejä enää. Karu fakta!
Joskus siis kannattaakin kokeilla kahden eri ruokavalion väliltä (roskaruoka vs. ravinnerikas ja puhdas) ja punnita kumman ruokavalion aikana on enemmän puhtia. Enkä puhu nyt dieteistä jolla saadaan 10kg pois 10 viikossa, vaan ihan puhtaammasta ja ravinnerikkaammasta ruuasta.
Miten tämä sontaruoka ja stressi sitten vaikuttaa ihmiseen joka on laihduttanut 45kg?
Kilot tulee takaisin.
Miksi? Koska meidän kehomme rasvasolut ei laihduttaessa katoa mihinkään. Ne ainoastaan supistuu. Näillä rasvasoluilla on siis muisti. Kun uusi elämäntapa ottaa takapakkia ja palaat takaisin roskaruuan ja mässyjen maailmaan saat varmasti osuutesi menetystä rasvasta takaisin. Tämän takia en suosittele kenellekkään mitään soppa-diettejä tai muitakaan pika-diettejä jossa luvataan ikuista hoikkuutta ja onnellista elämää. Ainut tapa on löytää juuri sinun keholle ja liikunnalle sopiva ruokavalio elämäntapamuutoksena.
Tämä siis naisilla!
Miehillä testosteroni on taas heidän puolellaan. En lähde nyt enempää avaamaan miesten syömisiä, liikkumisia, hormoneja ja niiden vaikutusta elämään, mutta jos kiinnostaa niin linkkaan sinut suoraan lihastohtorin sivuille. Sieltä voit tutkia enemmän esimerkiksi testosteronin hyödystä tai vaikka tiettyjen lisäravinteiden turhuudesta ja ihmedieteistä. https://lihastohtori.wordpress.com/
Sopii myös kaikille muille uteliaille ihmisille.

Palaan takaisin rasvasoluihin. Olen ottanut aiheeseen kantaa vuosi sitten syksyllä Lääkäri-päivillä jossa oli noin 100 lääkäriä ja THL:n ihmistä. Tilastollisesti laihduttaneista 15% onnistuu yrityksessään, mutta ainoastaa 7% pystyy pitämään poissa laihdutetut kilot.
Lääkärit miettivät, että mitä pitäisi tehdä jotta saisimme edes tämän onnistuneen 15% ryhmän pitämään kilot poissa.
Minun vastaus oli:
”Koska jokainen meistä tietää millainen lautasmalli on ja jokainen myös tietää, että tulee kuluttaa enemmän kuin syö, niin miksi me/te ette voisi lisätä laihduttajien lääketieteellisiä faktoja mm. siitä miten rasvasolut käyttäytyy?”
Lisäämällä ihmisten tietoa pika-diettien ongelmista ja rasvasolujen käytöksestä voisimme mahdollisesti saada enemmän pidempiaikaisia tuloksia aikaan.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074280577/Lapsuudessa+syntyneet+rasvasolut+eivat+katoa+laihduttamalla+aikuisena 

Vaikka yllä oleva linkki ei olekaan lääketieteellinen artikkeli, niin silti jaan sen. Se on ruohonjuuritason suomenkielellä kirjoitettu ja ei se täysin huuhaata ole. Artikkeli on vielä miltein 10v takaa, eli aihe josta puhun ei ole mitään uutta tietoa.

On olemassa kaikenmaailman muka rasvaa poistavia ihmelääkkeitä ja jopa kirurgisia toimenpiteitä, mutta mikään lääke ei kuitenkaan tuo samaa onnea ja itsetunnon kohotusta, kuin se tulos jonka aivan itse olet puurtanut persiösi eteen. Se ruokavalion muutos ja sopivan aktiviteetin löytäminen jotta pääset tavoitteeseesi.
Naisilla kehon rasva suojelee ja tuo upeita naisellisia muotoja. Silti se voi usealle olla myös taakka joka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti kehon hyvinvointiin. Liikalihavuus pienentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi ja lisää nivelogelmia.
Minulle esimerkiksi nivelongelmien takia oman kehon hyvinvointi on tärkeää. Kuitenkin osaan olla itselleni armollinen jos jään sohvalle makaamaan 2,5kk ajaksi tekemättä mitään. En soimaa itseäni siksi, koska tiedän saavani itseni sieltä sohvan pohjalta liikkeelle heti kun päätän niin, samalla saan myös ruokavalioni kuntoon. Vahva pää joka päättää ja tekee, eikä luovuttaminen ole vaihtoehto ikinä. Lienee 4 itsemurhayritystä on saanut omat aivot kääntymään. Jos en silloinkaan saanut luovuttaa, niin en saa nytkään pientenkään hidasteiden edessä. Minun elämässänihän ei esteitä ole. Kaikki asiat on niin sanotusti sumplittavissa.

Stressi onkin vaikuttanut minuun vahvasti. Rasvaprosentti on noussut hidastuneen aineenvaihdunnan takia, niveliä särkee, olen herkistynyt ruuille joita olen aiemmin pystynyt syömään, olen äkäinen ja usein valmiina juoksemaan karkuun.
Sen sijaan tiedän myös, että parhaimpia ”lääkkeitä” stressin hoitoon on kasvispitoinen vähän vehnätuotteita sisältävä ja kuitenkin proteiinirikas hyvillä rasvoilla varustettu ruokavalio sekä liikunta. (MiNULLE)
Eikä tässä vielä kaikki: Itselleen armon antaminen!
Vaikka minulla onkin kymmenen rautaa tulessa ja elämä on maailman vilkkainta, joten menen pää kolmantena jalkana ja teen. (ööö… Stressi?) Olen utelias, eli lisään hiljaisesti tietoani koko ajan ja voitan itseäni.
Kun minulle sanotaan ei, niin sanon ”kyllä” ja sisäinen kapinahenki herää. Ajattelen, että kaikki, siis aivan kaikki on mahdollista!
Se on vaan omasta asenteesta kiinni ja siitä kuinka paljon olet valmis ajattelemaan boksin ulkopuolelta ja tulemaan ulos omalta mukavuusalueeltasi.

Ja sitten se mun motto jonka sanon aina luentonikin päätteeksi:
”Experience is what you get when you don’t stop trying”
Toisin sanoen kaikki faktatieto ei ole tieteellisiä tutkimuksia ja teoriaa Googlesta, vaan se voi olla myös sitä mitä itse on kokenut, siitä oppinut ja yleisesti sopeuttanut omaan elämään 😉

ps.
Jos keksit jatkuvasti tekosyitä olla tekemättä asioita, niin voisitko kokeilla kääntää asian näin:
Etsin syitä tehdä asioita!


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *