Yleinen

Niskasta kiinni ja painoa puntteihin! (ja pikkasen sokerista…)

31.08.2014, lucylla

Kesä meni näppärästi lomaillen perheen kesken pitkin etelä-suomea… Lomailin treenaamisestakin 3viikon ajan. Söin, join ja nautin hieman erilailla. Varmaan juuri niin niinkuin monet muutkin: pitsaa, makkaraa, olutta, karkkia, häitä, juhannusta ja vaikka mitä. Palasin takaisin sorvin ääreen jonka osaan kaikista parhaiten heinäkuun lopulla. Salille!
Pienen empimisen jälkeen astuin vaalle. Ajattelin, että kolmen viikon lomailu kaikesta on tuonut vähintään kaksi kiloa turvotusta ja kehoon. Ei. Vaaka näytti samaa kuin lähtiessä kesälomalle. Ihmettelin sitä sitten ääneen, kun sain tietää, että talvella ja keväällä tehty pohjatyö kunnonkohottamisessa on saanut rasvasolut pienemään. Tämä tarkoittaa sitä, että keho ei enää vastaanota ja varastoi sitä sontaa itseensä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että nyt voi lopettaa treenaamisen, koska keho ei varastoi. Ei ei ei, kyllä ne rasvasolut alkaa taas kasvamaan jos unohetaa treeni ja sen tukena ruokavalio. Hienoahan tässä on se, että omatunnon ei tarvi soimata jos pikkasen repsahtaa, mutta myös tässä kohtaa olis helppo vaan lopettaa kaikki ja tuudittautua siihen, että tehty duuni on nyt valmis.

Sokeri, sokeri, sokeri!
Se uusi median silmätikku. Äidit haluaa sokeripitoiset sapuskat pois päiväkodeista ja muu suomi noussu barrikadeille, koska lapset syö niin paljon sokeria!
Mä näen, että ei ole mitään järkeä piilotella sokeripitoisia ruokia lapsilta ja kieltää kaikkea. Kielto lisää kiusausta ja seläntakana kieltoja on helppo/kiva rikkoa. Kotona toki jokainen voi päättää mitä lapsensa suuhun ahtaa (ja toivottavasti myös itsekkin on samalla ruokailinjalla), mutta tää päiväkoteihin ja kouluihin kajoaminen on jo ihan naurettavaa? Mitä ite olen tutkinut ruokalistoja, niin ei siellä kyllä niin paljoa sokeria lasten napoihin mätetä. Onko kukaan näistä hysäävistä sokeri-ihmisistä kiinnittänyt huomiota paljon sitä sokeria on siinä sadassa litrassa kiisseliä? Aika vähän loppupeleissä. Tietääkseni kouluruokien kalorit, hiilarit ja proteiinit on suht tarkkaan laskettu per jokainen lapsi? Ravintorikastahan tuo ruoka ei kuulemma enää ole…
Sokeri ei ole meidän keholle millään tapaa välttämätön (toim. huom. kuten ei monet muutkaan ruoka-aineet mitä ihmiset napaansa ahtaa!) ja usein nautittuna aiheuttaa jopa riippuvaisuutta. Vaikka olisin karkkilakossa kaks vuotta, niin kahden vuoden jälkeen nautittu sokeripommi aktivoi taas reseptoreja aivoissa ja aivot muistaa kuinka ihanaa tämä sokerin aiheuttama dopamiiinin eritys on. Sikiöhän kehittää jo kohdussa ”addiktion” sokeria kohtaan, kun äiti vetelee pullia ja jäätelöitä napaan. Lapselle ei suositella antamaan mitään sokeripitoista ennen kahta ikävuotta, mutta tämän kieltäminen ei välttämättä vähennä yhtään lapsen himoa sokeria kohtaan. Oman lapsen hallinta on tunne josta varmasti jokainen äiti nauttii? Toivottavasti moni näistä äideistä itsekkin jättää mässäilemisen väliin ja on vähentänyt itsensä peilailuja myös. Jos tervettä kehonkuvaa ja ruokailutottumuksia ollaan lapsille jakamassa, niin paras mallikuva löytyy omasta itsestään, minusta vanhemmasta!
Sokeria on muutenkin hurja määrä kaupasta ostetuissa ruuissa, jos nappaat randomilla kaupasta 10tuotetta, niin takaan että noin 7-8 tuotteessa on piilosokeria. Tässä ihminen on jo koukutettu sokeriin… Piilosokeriin!

Itse olen kohtuu kaikessa-äiti. En kiellä lapsiltani sokeripitoisia herkkuja, mutta kyllä ostan kaupasta paaaaljon tuotteita missä ei ole lisättyä sokeria. Voin vaikuttaa näihin itse kotona. Sen sijaan päiväkotiin en ole antanut palautetta, että tytär ei syö sikaa, koska mekään emme kotona syö.
Nyt tosin viikon verran seurasin miten paljon meille kannellaan herkkuja. Sokerihiiri-poikaystäväni tykkää ahtaa napaan herkkuja, eikä siinä mitään. Mies on vielä erittäin hoikka ja lihaksikas, eihän sokeri hänen kehoon vaikuta? (little bit of sarcasm)
Sen sijaan mietinkin omia lapsia tän asian suhteen. Mun mielestä on ihan turha pitää lapsille erikseen karkkipäivää, jos viikon sisään kotona ahdetaan muutenkin herkkuja napaan. Itse en ikinä ole ollut mehujen tai limsojen ystävä (paitsi krapulassa, kyllä minäkin olen ihminen!), silti noita meidän jääkaapista löytyy. Riski diabetekseen nousee ja itse vielä raskausajan diabetestä sairastaneena tahtoisin pitää omien ipanoidenkin sokerin käytössä kohtuuta. Nämä omat muksut kun kuuluu siihen kuuluisaan riskiryhmään minun raskausajan takia. En myöskään halua opettaa lapsiani karkilla palkitsemiseen: Jos syöt lautasen tyhjäksi, saat karkin. Meillä se on xylitolpastilli! Karkkipäivän sen sijaan voi menettää huonolla käytöksellä, mutta ei siitä hyötyä ole jos keksejä ja tikkareita saa pitkin viikkoa muutenkin. Normaalisti liikkuva ja vilkas lapsi ei kyllä kuole pieniin sokeripommeihin, mutta jatkuvaa sokerinkäyttöä en hyväksy minäkään.

Tästä sainkin kaveriltani aattehen: Sokeriton syyskuu! Koko kuukausi eletään meidän perheessä ilman herkkuja tai sokerituotteita. Vaikeaa se ei ole, mutta haastavaa. Teen tän ainoastaan sen takia, että meidän sokerivarastot on kuukauden ajaksi täytetty kesän aikana ja en todellakaan usko, että mun Natsimutsius pilais lapset kuukauden aikana. Vaihtoehtoisia tuotteita karkkipäiville. Kun pikkasen käyttää mielikuvitusta, niin voi leipoa vaikka piirakan missä ei ole yhtään sokeria ja silti maistuu taivaalliselle.
Voi sitä riemunpäivää sokerilakon jäljeen, kun isompi ipana saa sen tikkarin tai piparin. Kyllä siitä sitten osaa ja saakin kuukauden lakon jälkeen nauttia.

Se siitä sokerista ja minun mielipiteestäni asiaan, nyt sitten tähän kuntoprojektiin.
Kirjoitin uuden sopimuksen Personal Trainer Jari Sorsan kanssa, eli yhteistyö jatkuu. Tyytyväisenä. Tällä hetkellä projekti etenee lihasten ja voimankasvatuksella. Lihaskasvua on tullu jo kiitettävästi, mutta matkaa on edelleen. Vaaka näyttää 70-71kg, eli 10kk aikana rasvaa on tuhottu kehosta n. 15kg verran. Kohta olis taas rasvaprosentin mittailut edessä, sillä vaakahan on huono kaveri kun puhutaan lihasmassan kasvusta. Alussa lihasmassa voi kasvaa jopa 1,5kg kuukaudessa, joten vaan olemassaolon voisi vaikka unohtaa. Ruokavalio tukee edelleen rasvanpolttoa, antaa energiaa ja auttaa lihasmassaa kasvamaan. Treenikertoja viikossa tulee viisi. Olen orientoitunut treenaamaan jokaisen arkipäivän joista neljä vietän salilla ja yhden Grit Strenghtissä. Edelleenkin jaksan paasata tuon voimaintervallin puolesta. Kalorinkulutus puolessa tunnissa 400 ja rasvanpoltto jatkuu 6-7tuntia vielä treenin jälkeen. Voiman suhteen mulla on ollu latenssia nyt hetken, painot ei ole noussut, mutta ei haittaa. Olenkin keskittynyt enemmän tekniikkaan tämän oman kehon takia. Painotkin alkaa kohta taas nousemaan, tunnen sen kutkutuksen tuolla lihaksistossa. Hehe.
Koska mulla ei ole mitään suurempaa määränpäätä treenaamisen suhteen, niin tavoittelen vuoden 2015 Tough Viking  ( http://vimeo.com/74705004 ) kisoihin. Paria miespuolista ystävää olen kosiskellu mukaan, että saatais oma tiimi kasaan. Kättä päälle ei olla vielä lyöty, mutta pojat on lupautunu yhteistyöhön. Nyt ei siis auta, kun laittaa nokka kohti tulevaa, treenata ja pysyä kondiksessa. Määrätietoisena treeniböönarena tiedän mitä tehdä, mihin mennä ja mihin päätyä! 😉Treeeniä Treeniä

Leuanveto ovessa... Ei niin hyvä idea! :D

Leuanveto ovessa… Ei niin hyvä idea! 😀

 

Mahtavaa syksyn alkua kaikille!

Photos by:
Niko Suni
Tuukka Salmi


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *